Air Reference II test
:
Tekst uitgetypt:
HVT test:
Millon en HØrning
In deze test gaat HVT wat dieper in op de
betere speaker van ruim vijf tot een kleine
zevenduízend gulden per paar. Iedereen die
vorig jaar is ingestapt in het fenomeen aan-
delen en weer netjes op tijd is uitgestapt kan
een vermogen van deze grootte hebben
overgehouden. Er zijn legio goede en slechte
smoezen te verzinnen voor dat ene: lekker
genieten van muziek. Daarom als extra ser-
vice van HVT een stukje handleiding bij de
aankoop van al dat moois.
Algemene achtergronden
Uit een enquête die HVT een aantal jaren geleden on-
der haar abonnees hield is gebleken dat lezers hun luid-
sprekers bijzonder lang koesteren. Percentueel gezien lan-
ger dan de andere componenten. Ook is het een gegeven
dat luidsprekers wat betreft aandeel binnen het totaal van
de installatie, onder de maat scoren. Een sluitpost is een
groot woord. maar soms komt het hier toch op neer. Men-
sen hebben schijnbaar de neiging om meer en makkelijker
geld uit te geven aan elektronica dan aan weergevers. Op
zich is dit jammer en ook een beetje vreemd. Want hier
valt, mits men aan de zich aan de regels houdt. erg veel
winst te behalen. Leuk zult u zeggen. Er zijn honderden
merken weergevers op de markt die daarnaast nog zijn ge-
bouwd rond een fiks aantal principes die de gemiddelde
koper maar allemaal moet snappen. Een greep uit deze
principes: gesloten of open kast. aperiodisch gedempte
kast, elektrostaten en magnetostaten. De een zweert bij
een mini-monitor en de ander zet een complete telefooncel
in stereo neer in zijn woonkamer. Wat dacht u van hoorn-
systemen, air motion transformers, bandtweeters… Hallo
bent u daar nog?
En alsof dat allemaal nog niet genoeg is zijn er nog
tientallen materiaalsoorten voor de toegepaste membra~
nen die, om de verwarring nog groter te maken, bijna een
soort dagwaarde kennen. Metalen conussen stonden een
aantal jaren geleden voor een dito sound: ook metaal dus.
Tegenwoordig is het gebruik van metaal in de conus een
uitgerijpt concept en komen ze voor in de meest gerespec-
teerde systemen. Kortom legio redenen om in deze chaos
klaarheid te scheppen. ln dit nummer gaan we dieper in
op twee groepen: in de eerste plaats natuurlijk de speaker
volgens het basreflexprincipe die het grootste deel van de
markt in beslag neemt. Daarnaast een representant van
een type dat in de jaren tachtig vooral is groot geworden
door Paul Klipsch, de hoorn luidspreker. Vooral in deze
prijsklasse zijn de gebruikte onderdelen en materialen
van wezenlijk belang daar de luidspreker op dit niveau
genadeloos kan laten horen wat er mis is.
M I L L O N
Als dat geen klinkende naam is. Dit is een representant
van het basreflexprincipe en stamt uit ons eigen landje.
Het ontwerp is van de hand van F.D. Straatsma uit Alkmaar
en is de topper van zijn lijn. Verder is het een goed voor-
beeld van een basreflexspeaker. Bovendien is het ook nog
eens een beauty om te zien dus iets Wal je graag in je
woonkamer neerzet.
A c h t e r g r o n d
Zoals al gezegd is dit een luidspreker van het type bas~
reflex. Wat houdt dit nu in? Op zich is het vrij eenvoudig:
een kast waar een rond gat is in geboord met drie voorde-
len, een hoger rendement, een verder doorlopende bas-
weergave en een hogere geluidsopbrengst. Verder door-
lopen in het laag betekent ook dat met een kleinere kast
kan worden volstaan (hoe groter de kast hoe meer laag).
Op zich lijkt het alsof dit alleen maar voordelen zijn en dat
is in grote lijnen ook zo. Een nadeel kan zijn dat de bere-
keningen zeer precies moeten zijn en dat de kast goed
moet worden geplaatst. Wat gebeurt er namelijk? Dat eer-
der genoemde gat bevindt zich vaak aan de achterkant
waardoor de luidspreker gebundelde energie gaat afstra-
len naar de achterwand. Een opstelling te dicht bij de
muur resulteert dan ook in een sterke verdubbeling van
het laag met een troebel beeld als gevolg. Een basreflex
mag om deze reden niet te dicht tegen een achterwand
staan; een vrije opstelling. Een ander nadeel is dat de pijp
wel eens hoorbaar is. Een aantal fabrikanten leveren dan
een soort diffuser mee die erin past om deze geluiden te
dempen. Maar dan verander je ook de poort-afstemming
zelf. Experimenteren met een oude sok in de pijp leert een
hoop. De meeste basreflexspeakers zijn vanwege hun
hoger rendement makkelijker aan te sturen.
Mlllon Air Reference 2
Nu de speaker waar het in deze test om draait: de Mil-
lon. Voor het ontwerp tekent F. D. Straatsma. Iemand van het
type bevlogen, ontevreden en eigenwijs. Op zijn vijlftiende
kocht Frits van al zijn spaarcentjes een hifi- setje met een
paar kleine speakertjes. Hij sloot dit aan en was erg blij en
erg tevreden. Dit heerlijke gevoel duurde drie volle dagen
tot het moment waarop hij de veel oudere maar grotere
speaker van zijn vader er op aansloot! Menigeen zou het
hier bij laten maar Frits niet. Hij ging aan de slag en
creëerde zijn eigen muziekwereld: in veertien jaar een
complete lijn van luidsprekers met de Air Reference 2 als
topmodel. De lijn wordt gekenmerkt door een hoog design-
gehalte. Bijna alle vertegenwoordigers uit de Millon lijn
zijn afgewerkt in een pianozwarte spuitlak en strak en
slank vormgegeven. Hoe zit de Air Reference in elkaar?
Het is een drieweg systeem met voor het hoog een Vifa do-
me en voor het midden een Focal met kevlar-conus die be-
kend staat om zijn stijfheid en lage kleuring. Voor het laag
treffen we ook een Vifa aan verdeeld over twee kleine
units. Dit is een techniek die we vaker tegenkomen: twee
kleine units met hetzelfde oppervlakte als een grote unit.
Voordelen: ze zijn makkelijker te controleren dan één gro-
te en breken ook minder snel op vanwege hun grotere stijf-
heid. De toegepaste membranen zijn licht en makkelijk en
snel in beweging te zetten. Verder kunnen ze een lange
slag maken. Voor dc filtering zijn hoogwaardige componen-
ten gebruikt. De kast zelf is vanwege zijn relatief geringe
afmetingen al zeer stijf te noemen. Er is gekozen voor de
meest resonantievrije vorm van MDF en de bekabeling is
van OFC-koper. Bi-wiren is mogelijk. Het ‘air flow’ systeem
slaat op het feit dat de behuizingen achter de units open-
gewerkt zijn. waardoor het geluidsbeeld aan openheid
wint.Theoretisch hebben we hier te maken met een spea-
ker die goed en doordacht in elkaar zit.
In de praktijk
Als binnenkomertje werd gekozen voor een aantal
rustige nummers. De sfeer werd door de Millon prima op-
gepakt met veel rust en ruimte. Mary Black: een mooi
stemgeluid met veel gevoel. De stem staat vóór de speaker.
Daarna werd er wat geschoven om uiteindelijk uit te ko-
men op een meter van de achter- en dezelfde afstand van
de zijkant. Het laagaandeel is naar smaak in te vullen door
naar voren en naar achteren te schuiven. Bij de kast wor-
den geen spikes of dempers geleverd. Met een 211100 W
geen enkel probleem. Maar een twee maal 24 watt buizen-
trap voldeed ook prima. Ook bij andere soorten muziek
blijft de Millon altijd rustig en neutraal en laat de boel
niet door elkaar lopen. Dit is een allround speaker die
geen echte voorkeur heeft. Tel daarbij op de aandacht die
is besteed aan de vormgeving en de materiaalkeuze dan
hebben we hier te maken met een goed doordacht product
waarbij design en muzikaliteit hoog scoort. Een prima
combinatie: prachtig om te zien en onzichtbaar bij de
weergave.
HØRNING
A c h t e r g r o n d
Uit Denemarken komt deze tweede exponent van ont-
werpprincipes: de hoorn- Een niet meer zo frequent voor-
komend systeem. Toch is Hørning een specialist op dit ter-
rein en kent ook een zeer brede lijn van producten die alle
met dezelfde units van Lowther in combinatie met een Tes-
la Lotus Sigma tweeter werken. Bij een hoorn valt onmid-
delijk het enorm hoge rendement op. Een paar watt is
vaak al genoeg om zo’n systeem aan te sturen. Dit valt sa-
men met mijn persoonlijke voorkeur: de buizentriodes van
het type 300 B. Deze kunnen fabelachtig combineren met
hoogrendements systemen. Maar een hoorn heeft ook een
aantal nadelen. Vaak wordt de muzikale voorstelling als
het ware opgeblazen c.q. te groot afgebeeld. Voor Public
Address-werk is dat geen probleem, omdat ze in grote za-
len breed moeten spreiden- Bij huiskamerweergave is dat
knap lastíg. Verder is het moeilijk om een goede hoorn te
construeren, vooral als het om een meerwegsysteem gaat.
Een beetje hoom voor het laag zou dan. vanwege de enor-
me afmetingen,van de vloer af moeten. wat in de
luistersituatie moeilijk te realiseren is.
In de kast bevindt zich de hoorn. aan
de buitenkant is daar niets van te zien. Het gaat hier in-
derdaad om een zogenaamde gevouwen hoorn. In tegen-
stelling tot eerdere uitvoeringen betreft het een tweewegsysteem
Een lowtherunit neemt het mid/laag tot 5000 Hz:
voor zijn rekening en een High
Power Lotus Sigma super tweeter
(what’s in a name) de rest. Op zich
een heel slimme oplossing daar men
nu minder rekening hoeft te houden
niet het op elkaar afstemmen van laag en mid
Afmetingen hxbxd l00x3lx33 en
Gewicht 30 kg
Prijs 5.490 per set
Importeur: Audio Cleeelce (010) 465 4833
draagt. Veel dynamiek ( rendement) weinig vervorming
(minimale opbouw) en een muzikale sound triodevemer-
king mogelijk).
In de praktijk:
In mijn luisterruimte werd de Hørning aangesloten op
een keur van electronica. Maar de eerste keus was natuur-
lijk een tweemaal zeven watt eindverterker van het type
300B te weten de Audion Silver Niút. Voor de trouwe lezer
van HVT een bekende en graag geziene gast bij onze
testen..
Een rendement van 96 dB is niet
iets om de spot :nee te drijven. Wat eerste indrukken: om
tot een hoogrendement te komen gebruikt
Hørning meer sterke magneten: anders gezegd
de motoren van de speaker. Met een waarde
van 2.2 tesla is dat voor een tweeter pittig te
noemen. Ook de laagunit heeft een sterke mag
neet. Een ander onderdeel waar over nagedacht is vormt
het cross-over. Hier gaat men van het absolute minimum
uit: wat er niet is kan ook geen schade berokkenen. Het
laag loopt heel geleidelijk.. Kort samengevat is dit zeker een systeem waar
over is nagedacht en dat ook een aantal beloften in zich
draagt.
Een ruim beeld met veel diepte en breed-
Te. De laagweergave is bij ruim een meter uit
de muur aan de magere kant dus schuiven we
de speaker de hoeken in. Wat dan gebeurt is
een heel ander verhaal. Het laag is er plotseling
volop aanwezig en zeer temperamentvol. Een prima nummer hiervoor is van de Eagles ‘Hotel California’. Een diepe. volle
bas in de vorm van een volledige bodymassage houdt je in
de ban: this is different cook! Na een poosje ga ik toch de
wat verfijndere hoogweergave van bij de meer vrije
opstelling missen. Als de speaker 10 cm (echt waar. geen
drukfout) naar voren gaat. schuift alles meer in balans. De
opstelling is bij deze speakers dan ook kritisch te noemen.
Mensen die een hoorn overwegen moeten zich afvragen of
ze daar de ruimte voor hebben. Voldoet men aan deze voor-
waarden dan heeft men een geweldig systeem met een
enorme en enthousiaste drive gekoppeld aan een fikse sta
ge die het muziek luisteren heel prettig maakt
C o n c l u s i e
Beide svstemen hebben zo hun pro’s en contra’s en
karaktertje Het hoornsysteem is wat gevoeliger wat betreft
plaatsing, het moet immers de hoek in. Aandrijving is geen
enkel probleem en de bezitter mag shoppen in het snoep-
winkeltje van de hifi de kleine triodeversterkers. Een bas
reflex, en zeker de hier besproken Millon, is wat minder
problematisch wat betreft opstelling en geeft een wat
schoner geluid, maar vraagt iets meer vermogen. Voor
beide typen geldt: In de winkel solo beluisteren in de voor
hen geldende correcte opstelling en het liefst op eigen
apparatuur. Bij serieuze belangstelling een afspraak
maken om thuis te luisteren. Een goede dealer vindt
dat prima!
—Techniek Hifi Video Test Jo Mullers—
Waalstraat 317
NL 1823 EP Alkmaar
Netherlands
Tel 072-5156166
Fax 072-5120647
GSM 06-23443385
International
Tel 00 31 72 5156166
Fax 00 31 72 5120647
KVK Alkmaar 37074129
Rekening:
ING 4584432
IBAN: NL54INGB0004584432
BIC: INGBNL2A
info@millon.nl
MILLON OOSTERHOUT
Productie luidsprekers
Luister/vergelijk ruimte
Vaartweg 10A
4905BL Oosterhout
Contact persoon:
Adri Hubregtse
Tel 0162-692842
GSM 06-40231310
a.hubregtse@icloud.com